Pengurusan Bilik Pembelajaran
SUBTOPIK
UNSUR FIZIKAL
INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH
MENGURUS IKLIM PEMBELAJARAN
PENDAHULUAN
Pengurusan bilik pembelajaran berubah-ubah mengikut perkembangan idea pendidikan dari semasa ke semasa.
Bilik pembelajaran terdiri daripada bilik darjah, makmal komputer, bengkel , makmal sains dan sebagainya.
INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH
Jenis-jenis Interaksi:
Interaksi Sehala/Interaksi Tradisional:
>Pendekatan berpusatkan guru.
>Guru kawal aktiviti kelas.
>Kaedah kelas, syarahan, bercerita atau demonstrasi
>Corak interaksi ditentukan guru
>tiada penglibatan aktif murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran
Interaksi Pelbagai Hala antara Guru dengan Murid/Murid dengan murid:
>Penggunaan kaedah atau teknik pengajaran seperti simulasi, main peranan, pendekatan berkumpulan, perbincangan, ujikaji dan kaedah penyelesaian masalah.
>Suasana pembelajaran kondusif
>Wujud komunikasi berkesan.
>Penyertaan aktif murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Interaksi 2 hala Guru dengan Murid:
>Aktiviti pembelajaran bercorak aktif
>Perhubungan guru dan murid rapat dengan komunikasi terbuka dalam bilik darjah.
Interaksi Berkomputer:
>Interaksi murid dengan komputer membolehkan mereka mendapat maklumat serta merta.
>Interaksi terhad kepada murid dengan komputer dengan guru berperanan sebagai pemudahcara.
Interaksi 2 Hala Murid dengan Murid:
>Aktiviti pembelajaran aktif dan dinamik >Interaksi guru dan murid dihadkan mengikut arahan guru sahaja.
>Pembelajaran koloboratif dan koperatif
>wujud perasaan hormat-menghormati dan saling membantu antara murid.
Interaksi Berkomputer:
>Interaksi murid dengan komputer membolehkan mereka mendapat maklumat serta merta.
>Interaksi terhad kepada murid dengan komputer dengan guru berperanan sebagai pemudahcara.
MENGURUS IKLIM PEMBELAJARAN POSITIF
Suasana Fizikal
• Fasiliti mencukupi, dalam keadaan baik dan selamat.
• Pengurusan tempat duduk murid teratur.
• Pengurusan rutin bilik darjah.
Suasana Sosial
• Pendekatan pengajaran, gaya kepimpinan guru bentuk komunikasi dan corak interaktif dalam bilik darjah.
• Hubungan interpersonal antara pentadbir sekolah dengan guru dan murid.
Suasana Emosi
• Kelucuan (Murid selesa untuk belajar dan tidak takut menyuarakan idea)
• Kesediaan untuk mendengar
• Suara (Intonasi guru jelas, terang dan bercorak perbualan)
• Pujian (Bila murid lakukan kebaikan)
• Kepimpinan dan Kaedah Mengajar (Amalan demokrasi dan komunikasi berkesan)
UNSUR FIZIKAL
INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH
MENGURUS IKLIM PEMBELAJARAN
PENDAHULUAN
Pengurusan bilik pembelajaran berubah-ubah mengikut perkembangan idea pendidikan dari semasa ke semasa.
Bilik pembelajaran terdiri daripada bilik darjah, makmal komputer, bengkel , makmal sains dan sebagainya.
INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH
Jenis-jenis Interaksi:
Interaksi Sehala/Interaksi Tradisional:
>Pendekatan berpusatkan guru.
>Guru kawal aktiviti kelas.
>Kaedah kelas, syarahan, bercerita atau demonstrasi
>Corak interaksi ditentukan guru
>tiada penglibatan aktif murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran
Interaksi Pelbagai Hala antara Guru dengan Murid/Murid dengan murid:
>Penggunaan kaedah atau teknik pengajaran seperti simulasi, main peranan, pendekatan berkumpulan, perbincangan, ujikaji dan kaedah penyelesaian masalah.
>Suasana pembelajaran kondusif
>Wujud komunikasi berkesan.
>Penyertaan aktif murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Interaksi 2 hala Guru dengan Murid:
>Aktiviti pembelajaran bercorak aktif
>Perhubungan guru dan murid rapat dengan komunikasi terbuka dalam bilik darjah.
Interaksi Berkomputer:
>Interaksi murid dengan komputer membolehkan mereka mendapat maklumat serta merta.
>Interaksi terhad kepada murid dengan komputer dengan guru berperanan sebagai pemudahcara.
Interaksi 2 Hala Murid dengan Murid:
>Aktiviti pembelajaran aktif dan dinamik >Interaksi guru dan murid dihadkan mengikut arahan guru sahaja.
>Pembelajaran koloboratif dan koperatif
>wujud perasaan hormat-menghormati dan saling membantu antara murid.
Interaksi Berkomputer:
>Interaksi murid dengan komputer membolehkan mereka mendapat maklumat serta merta.
>Interaksi terhad kepada murid dengan komputer dengan guru berperanan sebagai pemudahcara.
MENGURUS IKLIM PEMBELAJARAN POSITIF
Suasana Fizikal
• Fasiliti mencukupi, dalam keadaan baik dan selamat.
• Pengurusan tempat duduk murid teratur.
• Pengurusan rutin bilik darjah.
Suasana Sosial
• Pendekatan pengajaran, gaya kepimpinan guru bentuk komunikasi dan corak interaktif dalam bilik darjah.
• Hubungan interpersonal antara pentadbir sekolah dengan guru dan murid.
Suasana Emosi
• Kelucuan (Murid selesa untuk belajar dan tidak takut menyuarakan idea)
• Kesediaan untuk mendengar
• Suara (Intonasi guru jelas, terang dan bercorak perbualan)
• Pujian (Bila murid lakukan kebaikan)
• Kepimpinan dan Kaedah Mengajar (Amalan demokrasi dan komunikasi berkesan)
RUMUSAN
Terdapat pelbagai jenis idea susunan dalam bilik pembelajaran. Setiap susunan mempunyai kelebihan tersendiri dan memberi kemudahan dan keselesaan kepada guru dan murid.
Guru perlu bijak memilih jenis interaksi bagi melaksanakan sesi pengajaran dan pembelajaran bagi memastikan murid mendapat pemahaman dan keseronokan secara optimum semasa sesi pengajaran dan pembelajaran.
Iklim pembelajaran yang positif dipengaruhi oleh tiga aspek iaitu aspek suasana fizikal, suasana sosial dan suasana emosi.
Comments
Post a Comment